معماری مذهبی ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد | معماری نواز
در نتیجه روند طراحی مسجد، بدون تأثیرپذیری از دگرگونی الگوهای رفتاری، شکل گرفته و بیشتر تحت تأثیر تحول معماری قرار داشته کتاب طراحی شهری است. لذا می توان مسجد را به عنوان نماینده معماری مذهبی ایران در دوران پس از اسلام دانست. اما مساجد از ساده ترین تا باشکوه ترین آنها برای مسلمانان مکانی به یک اندازه مقدس بوده است. با گسترش دین اسلام در کشورهای مختلف از جمله ایران، معماری مذهبی در اسلام از جایگاه خاصی بر خوردار گشت و معماری اسلامی شکل گرفت، البته عواملی چون «تأکید بزرگان دین»، «کارکرد گسترده» و «پدیده وقف» در گسترش و توجه ویژه معماران به «مسجد» بی تأثیر نبودهاست. بدین ترتیب، مسجد در ایران عالیترین نوع بنای اسلامی و به عقیده صاحب نظران «کلید معماری اسلامی» بهشمار میآید.
- تهرنگ چهار گوش این بناها بوسیله گوشه سازی های متنوعی زمینه دایره ای شکل گنبد را شکل بخشیده اند.
- بناهای اسلامی، عقاید مذهبی، ساختار اجتماعی و اقتصادی انگیزههای سیاسی و احساسات بصری یک سنت فراگیر و یکپارچه را به تصویر میکشد.
- بناها و صنایع دستی که در این محیطهای شهری نمایان شده و منجر به توسعه تکنیکهای پیچیده شدهاند را بررسی میکند.
دالو جونز به تحلیل زیبایی شناسانه تزئینات معماری از جنبه نور، سطح و فضا؛ یعنی ترکیبی از عناصر تزئینی که بر تاثیرات و نمودهای هنر متمایز معماری اسلامی صحه گذاشته است، میپردازد. با شکلگیری نخستین حکومتهای اسلامی، معماری کاخها، قلعهها و برج و باروها نیز به معماری اسلامی افزوده شد. با انجام فتوحات نظامی گسترده مسلمانان در ایران، روم، مصر، اسپانیا، هند، آفریقا، زمینه برای آمیختن فرهنگ و هنر اسلامی با مناطق فتح شده فراهم گردید. در این مرحله با تکوین معماری اسلامی و آمیختن آن با گزارههای جدید معماری متأثر از شرایط اقلیمی و بومی، این هنر در هر بخشی از جهان اسلامی با شمایلی متفاوت نمودار شد. بازشناسی این آثار، گوشهای از وسعت شگفتانگیز معماری در جهان اسلام را آشکار خواهد کرد. بسیاری از ویژگی های رفتارهای عبادی و نحوه برپایی نماز، از آغاز تاکنون ثابت مانده است.
نقش گردشگری مذهبی درتوسعه روستایی مطالعه موردی روستای خفرشهرستان سمیرم
زیگورات چغازنبیل ۵۰ متر بلندی و مساحتی برابر ۱۰۵ در ۱۰۵ متر مربع داشته است. این بنا که با کاربرد معبد و مقبره به کار می رفته از پنج برج متحدالمرکز با ارتفاع های مختلف تشکیل شده است. شما سفارش میدین و ما اگر کتاب رو داشتیم یا تونستیم پیدا کنیم، شرایط خرید کتاب رو براتون فراهم میکنیم.
دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز
این نخستین بار است که معماری جهان اسلام در جایگاه فرهنگی خاص خود قرار گرفته و به موجب آن ارتباط با جامعه اسلامی و انسجام موجود میان فرمها و تزئینات خود را آشکار میسازد. این انسجام و یکپارچگی از مدتها پیش شناسایی شده است اما اثرات متقابل پیچیده میان عوامل مذهبی، جامعه شناختی ،اقتصادی، سیاسی و فناوری در فرهنگ اسلامی و تاثیر آن بر معماری، تاکنون مورد بررسی محلی به خصوص مواردی که از چوب یا آجر خشتی قرار نگرفته است. تفاوتهای منطقهای و زمانی بخشی از این معماری را شکل می دهند و کتاب حاضر عناصر گسترده احاطه شده در سنت را مستند میسازد. شناخت این یکپارچگی و تنوع که گویی به شکل متناقضی ترکیب شده است، پایه و اساس ایجاد درکی درست از معماری اسلامی است.
تاریخ معماری ایران قبل از اسلام نشان می دهد که ایرانیان باستان در یافتن خویش و اعتلا بخشیدن به روح و روانشان همیشه مکان هایی مقدس را در نظر گرفته اند. هر جا این کار نیاز به ساختمانی داشته است، برای آن معماری کرده اند که مجموعه ی این معماری ها، بخش مهمی از معماری ایران باستان است. به همین دلیل برای متجلی ساختن اعتقاداتشان، که هم مسیر زندگی دنیایی و هم اخروی آنان را معنا دار می کرد، دست به ساخت و ساز و معماری بناهای مذهبی و مقدس می زدند. بناها و صنایع دستی که در این محیطهای شهری نمایان شده و منجر به توسعه تکنیکهای پیچیده شدهاند را بررسی میکند.